Przygotuj auto na zimę

Zbliżająca się zima wymaga od kierowców dokładnego przeglądu aut oraz ich konserwacji. Czynności te pozwolą im uniknąć kłopotliwych usterek, przykrych niespodzianek na drogach podczas jazdy, wilgoci wewnątrz samochodu, a przede wszystkim wypadków.
Wprawdzie może ci się wydawać, że jeszcze zdążysz przygotować auto na zimę, ale pamiętaj, że obecnie mamy ogłoszoną światową pandemię koronawirusa. W związku z tym, nie wiadomo jakie obostrzenia będą obowiązywały za miesiąc czy dwa. Może się okazać, że nie wykonasz na czas przeglądu u mechanika lub nie zmienisz opon na zimowe u wulkanizatora. Początek i pierwsza połowa października to zatem idealny czas na tego typu czynności. Pamiętaj, bezpieczeństwo przede wszystkim. A zimą wystepują bardzo trudne warunki drogowe.
Wyposażenie auta
Obowiązkowe wyposażenie auta w Polsce obejmuje: zapasowe koło, gaśnicę z homologacją, typ ABC oraz trójkąt ostrzegawczy. Zimą jednak warto, abyś woził kilka dodatkowych rzeczy, bardzo przydatnych w sytuacjach kryzysowych. Są to:
- Apteczka samochodowa, w której znajdować się będą bandaże, środek odkażający, np. woda utleniona, nożyczki, plastry, koc termiczny, opaska elastyczna, rękawiczki jednorazowe (mogą się także przydać podczas drobnych napraw auta na drodze), ustnik do resuscytacji, chusta trójkątna
- Kamizelka odblaskowa
- Lewarek
- Saperka- przyda się, gdy zakopiesz się w śniegu, a także do skuwania lodu na drodze
- Kable rozruchowe
- Linka holownicza
- Szczotka do odgarniania śniegu (zanim wyruszysz w trasę, zawsze dokładnie oczyść auto ze śniegu, dzięki temu zapobiegniesz nie tylko ewentualnej korozji karoserii, ale także poważnego wypadku. Po zaparkowaniu usuń śnieg z nadkoli)
- Odmrażacz do szyb lub skrobaczka (nigdy nie polewaj szyb ciepłą lub gorącą wodą, może nastapić bowiem ich pęknięcie, nie odśnieżaj też szyb za pomocą wycieraczek, gdyż w ten sposób je porysujesz)
- Gorący napój w termosie
- Dodatkowy sweter i skarpety (nigdy nie wiesz co wydarzy się na drodze i czy nie będziesz potrzebować dodatkowego okrycia)
- Naładowany Power bank (z telefonami komórkowymi różnie bywa, zazwyczaj tak zwana złośliwość rzeczy martwych powoduje, że rozładowują się wtedy kiedy- są najbardziej potrzebne, na przykład do wezwania pomocy drogowej lub służb ratowniczych).
Istotnym elementem jest zadbanie o to, aby nie dopuścić zimą do wystąpienia wilgoci w aucie, zatem wraz z wymianą filtru kabinowego i wycieraczek, a także wyczyszczeniem klimatyzacji, zmień dywaniki na gumowe i rozłóż w środku samochodu pochłaniacze wilgoci. Gumowe dywaniki często przydają się również w przypadku kiedy, ze względu na śliską nawierzchnię drogi, nie możesz ruszyć z miejsca. Wtedy pod koła, w których występuje napęd, podłóż właśnie te dywaniki. Sam zobaczysz, że wybawią Cię one, nie raz, z opresji. Pochłaniacze wilgoci możesz zaś kupić w każdym markecie, bądź wykonać samemu, na przykład ze starej skarpety napełnionej solą. Egzamin zdają także małe saszetki, które wkładane są do sprzedawanego obuwia.
Wymiana opon
Na zimowych oponach nie wolno oszczędzać. Odłożysz do portfela kilkadziesiąt złotych, a potem na leczenie i rehabilitację, po ewentualnym wypadku, wydasz kilka tysięcy złotych. Żadna więc to oszczędność. Staraj sie kupować zawsze opony klasy A, są one najbezpieczniejsze, gdyż mają najkrótszą drogę hamowania (nie zwalnia Cię to jednak z obowiązku rozpoczęcia tej czynności dużo wcześniej, aniżeli robisz to w sezonie letnim) oraz najmniesze zużycie paliwa. Zwróć też uwagę na to, aby głębokość bieżnika nie była mniejsza aniżeli 4,5 milimetra. Jeśli kupujesz opony używane nie powinny one być starsze niż 10 lat, gdyż to jest ich maksymalna żywotność, gwarantująca bezpieczną jazdę. Pamiętaj, że na jednej osi muszą być założone dwie jednakowe opony.
Przegląd samochodu
Najlepiej gdybyś oddał auto na profesjonalny przegląd wykonywany na stacjach diagnostycznych. Wtedy będziesz mieć pewność, że Twój samochód jest bezpieczny. Jeśli jednak z jakiś powodów nie chcesz tego robić, to choć poproś o pomoc zaprzyjaźnionego mechanika lub dostosuj się do poniższych wskazówek. Sprawdź koniecznie:
- Hamulce- droga hamowania w warunkach zimowych znacznie się wydłuża. Jest kilkukrotnie dłuższa niż latem, a powoduje to śnieg i lód
- Sworzeń i wahacze- to one odpowiadają za prawidłowe zawieszenie samochodu
- Końcówka drążka kierowniczego- łączy zawieszenie z układem kierowniczym
- Pompa wspomagania kierownicy- niskie temperatury mogą spowodować jej awarię. Niekoniecznie trzeba od razu kupować nową pompę, czasem wystarczy tylko wymiana płynu układu kierowniczego
- Akumulator i alternator- nie chcesz chyba, aby akumulator okazał się rozładowany kiedy śpieszysz się do pracy albo z żoną na porodówkę
- Płyny- sprawdź stan oleju, płynu hamulcowego oraz wymień letni płyn do spryskiwaczy na zimowy. Nie zapomnij też o zmianie płynu w chłodnicy
- Uszczelki- wymień te sparciałe i zabezpiecz te dobre. Dzięki temu uniemożliwisz przedostawanie się wilgoci do środka samochodu
- Wycieraczki samochodowe
- Sprawność ogrzewania i nawiewnicy
- Oświetlenie- sprawdź stan żarówek oświetlenia, jak również kierunkowskazów. Miej, na wszelki wypadek, w schowku ich zapasowy komplet.
Szyby i karoseria
Wystarczy najmniejsze pęknięcie na szybie, aby ją stracić. Dlatego bardzo dokładnie obejrzyj każdą z nich, a jeśli znajdziesz choćby mały ubytek od razu udaj się do punktu naprawy szyb samochodowych. Koszt naprawy uwarunkowany jest wielkością pęknięcia, aczkolwiek zaczyna się już od kilkudziesięciu złotych. Koszt wymiany to kilkaset, a nawet kilka tysięcy złotych. Pamiętaj, że zamarznięta w ubytku woda rozsadza szybę a małe pęknięcie szybko i znacznie się powiększa. Jeśli udasz się w drogę z pękniętą szybą czołową musisz liczyć się z kilkuset-złotowym (do 500zł) mandatem karnym, a nawet odebraniem dowodu rejestracyjnego.
Wilgoć, woda, śnieg i sól drogowa osadzające się na podwoziu, nadwoziu i nadkolach często powoduje korozję karoserii. Jesli rdza się już pojawiła należy ją przed zimą usunąć i zabezpieczyć uszkodzone miejsca, tak, aby się nie pogłębiała. Niekontrolowany stan blach może po kilku sezonach spowodować spróchniałą podłogę, brak progów czy duże ubytki karoserii. Również tak zwana zdrowa blacha jest podatna na złe warunki atmosferyczne, dlatego należy nałożyć na nią odpowiednie preparaty woskowe, które będą ją chronić.