Jak przetrwać upały?

17 sierpnia 2017
jak przetrwać upały

Lato w pełni, oferuje dużą ilość słońca i bardzo ciepłego powietrza. Temperatury oscylują bowiem w granicach 30 stopni, a nawet i wyższych. Osoby mieszkające lub spędzające urlop nad morzem mogą w ciągu dnia wybrać się na plażę gdzie schłodzi je morska bryza, a orzeźwienie zapewni kąpiel wśród fal. Co jednak zrobić kiedy urlop już za nami, a z nieba leje się żar? Jak przetrwać upały?

  • jak przetrwać upałyWoda to podstawa. Zadbaj o to, abyście zarówno Ty jak i Twoja rodzina wypijali minimum po 1,5 litry czystej, niegazowanej wody mineralnej, w ciągu dnia. Starajcie się unikać słodzonych napojów, które wzmagają pragnienie. Dodatkowo warto włączyć też owocowe i ziołowe napary orzeźwiające, na przykład z mięty lub cytrusów, a także zieloną herbatę.
  • Wzbogać swoją dietę w warzywa i owoce. Lekkie sałatki w ciągu dnia zapewnią Ci zarówno uczucie lekkości jak i sytości, a owoce takie jak grejpfruty,pomarańcze czy arbuzy, nie tylko zaspokoją głód, ale też pragnienie.
  • Jeśli możesz nie wychodź z domu lub biura w godzinach 12-15. W tym czasie bowiem słońce najmocniej grzeje i może dojść do udaru cieplnego. Jeśli nie masz możliwości przebywania w pomieszczeniu z klimatyzacją warto abyś zaopatrzył się w podręczny wiatrak, który można kupić za kilkadziesiąt złotych w każdym markecie. Dodatkowo zamknij okna i zasłoń je zasłonami bądź roletami. Dzięki temu słońce nie nagrzeje za mocno pomieszczenia, w którym przebywasz.
  • Jeśli jednak jesteś zmuszony opuścić bezpieczne pomieszczenia i wyjść na ulicę, pamiętaj o
    jak przetrwać upały

    rcb.gov.pl

    nakryciu głowy i posmarowaniu ciała balsamem z filtrem ochronnym. Im wyższy, tym wyższa ochrona przed słońcem. Nie zapomnij też o okularach przeciwsłonecznych oraz przewiewnych ubraniach. Unikaj również zbyt dużego wysiłku fizycznego.

  • Nigdy nie zostawiaj dzieci ani zwierząt w samochodzie. Może bowiem skończyć się to nieszczęściem. Auta bardzo szybko się nagrzewają, a dzieci i zwierzęta mają mniejszą tolerancję wysokich temperatur aniżeli osoby dorosłe.
  • Schładzaj się letnimi kąpielami i prysznicami. Wystarczy woda, która ma około 33-34 stopni, czyli jest 2 lub 3 stopnie niższa niż temperatura ciała, aby Twój organizm odczuł znaczącą ulgę.
  • Zrezygnuj z alkoholu i napoi wysokoprocentowych. Nie tylko wzmagają pragnienie, jako, że zazwyczaj są one bardzo słodkie, ale także szybciej „uderzają do głowy”. Poza tym powodują one odwodnienie organizmu.

Jeśli zauważysz u siebie lub u swoich bliskich te objawy koniecznie wezwij lekarza, mogą być one bowiem oznakami, że doszło do udaru cieplnego:

  • Wysoka temperatura ciała, powyżej 40 stopni Celsjusza
  • Silny ból głowy
  • Znaczne osłabienie
  • Nudności i wymioty
  • Dreszcze
  • Bardzo złe samopoczucie
  • Wzrost akcji serca
  • Niepokój i rozdrażnienie

Zanim przyjedzie lekarz, ułóż chorego w cieniu, schładzaj go zimnymi okładami na okolice wątroby i karku. Daj mu pić. Zdejmij z niego niepotrzebne ubrania.

Dodaj komentarz

  Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.