Jak pokonać strach przed lataniem?

3 września 2017
samolot

Strach przed lataniem jest jednym z najczęstszych powodów, dla których większość ludzi rezygnuje z podróżowania. Dopadają ich ataki paniki, boją się katastrof, turbulencji, a także uczucia klaustrofobii. Jednak można temu zapobiec i cieszyć się kolejną podróżą bez żadnych obaw. Zatem jak pokonać strach przed lataniem?

samolotLęk przed lataniem nazywany jest aerodromofobią oraz awiofobią, i odczuwa go ponad 30% podróżujących. Najczęstsze lęki dotyczą katastrofy, turbulencji oraz klaustrofobii.  Należy jednak podkreślić fakt, że samolot jest najbezpieczniejszym środkiem transportu. Katastrofy lotnicze na świecie zdarzają się bardzo rzadko (raz na kilkadziesiąt milionów lotów), a do wypadków samochodowych dochodzi, tylko w naszym kraju, codziennie. Turbulencje natomiast odczuwa się podczas nagłych zawirowań powietrza. Aczkolwiek pasażerowie są o nich informowani podczas lotu, i proszeni o pozostanie w tym czasie na swoich miejscach, przypięci pasami, które mają ich chronić przed ewentualnymi urazami. Zazwyczaj jednak takie zawirowania są nieduże i ledwo wyczuwalne.

samolotJak pokonać strach przed lataniem? Przede wszystkim zrezygnuj przed podróżą z alkoholu. Wiemy, że na wielu forach jest on przez turystów polecany, ale pamiętaj, że wysokoprocentowe napoje wzmagają lęki, powodują często omamy i złe postrzeganie danej sytuacji. Istnieje więc ryzyko, że Twój strach zamiast minąć, osiągnie większe rozmiary. Zamiast alkoholu, kawy,a także innych używek pobudzających, sięgnij po ciepłą herbatę z melisy, która ma działanie uspokajające. Nie objadaj się też ciężkostrawnymi potrawami, uczucie ciężkości na żołądku powoduje bowiem nerwowość, dlatego pomyśl o posiłku lekkim, takim, który jednocześnie da Ci uczucie sytości i lekkości. Nigdy nie wsiadaj do samolotu ostatkiem sił w nadziei, że szybko zaśniesz. Lepiej wyspać się zawczasu, a na czas lotu zaopatrzyć w interesującą książkę, mp3 z muzyką relaksacyjną, lub tablet z ulubionym filmem. Zrezygnuj jednak z wszelkiego rodzaju horrorów, dramatów czy filmów katastroficznych, które mogą wywołać u Ciebie falę negatywnych emocji. Jeśli wylot masz wieczorem lub po południu, rano warto udać się na zajęcia z jogi, które rozluźniają całe ciało i wprowadzają w stan relaksacji. Naucz się też prawidłowo oddychać przeponą brzuszną. Dzięki tej technice łatwo opanować emocje, uspokoić się oraz wprawić w dobry nastrój. Jeśli to Twój pierwszy lot w życiu podyskutuj z osobami, które mają doświadczenie w podróżowaniu samolotami, zapytaj ich jak tak naprawdę to wygląda. Gdy nie masz w swoim otoczeniu takich znajomych, udaj się kilka dni wcześniej na lotnisko i porozmawiaj na ten temat z jego obsługą. Także w samym samolocie warto poinformować stewardessę o Twoich lękach, dzięki temu będzie ona mogła zareagować w odpowiedni i szybki sposób, gdy dopadnie Cię atak paniki.  Jeśli jednak Twój lęk nie opuszcza Cię pomimo wielu podróży samolotem warto, abyś pomyślał o wizycie u psychologa. Razem odkryjecie źródło Twojego problemu i znajdziecie sposób na jego oswojenie.

Dodaj komentarz

  Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.